Homeعلمیعوارض کم خوابیدن در شب
خانه عوارض کم خوابیدن در شب
۲۷
مهر
عوارض کم خوابیدن در شب
  • نوشته شده توسط admin mashghtandorosti
  • بدون دیدگاه
  • علمی
  • sd9g84df56g4df

اغلب افراد پس از بازگشت از محل کار یا دانشگاه ومدرسه، مشغول اموراتی نظیر تماشای سریال های ماهواره، فیلم های سینمایی و یا انجام بازی می گردند به شکلی که تعداد زیادی از نوجوانان وجوانان اکثر اوقات شب را بیدار مانده ودر هنگام سحر می خوابند که مسلما کیفیت یک خواب شب منظم را نخواهد داشت.

بداخلاقی
بدخلقی از جمله ی موارد مشهودی است که می توان این موضوع را از شکایات اطرافیان افرادی که کمترازمیزان طبیعی خوابیده اند مشاهده کرد. این افراد در برابر مسائل واکنش تندتری نشان
می دهند.

سردرد
با وجود اینکه دانشمندان در قرن اخیر به ارتباط بین کم خوابی وسردرد پی برده اند، اما هنوز نتوانسته اند به روشنی ارتباط بین این دو را پیدا کنند. دردهای مزمنی نظیرمیگرن در اثر کم خوابی شدت می گیرد. طبق تحقیقات ۳۶تا۵۸ درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات تنفسی در زمان خواب هستند، با سردردهای غیر قابل وصفی از خواب بیدار می شوند. دلیل این سردردها بیدارشدن های متوالی در طول خواب است که به بی خوابی منجر می شود.

ناتوانی در یادگیری
مطالعات دانشمندان حکایت از این دارد که تعویض ساعت آغاز به کار مدارس راهنمایی از ساعت ۷:۳۰ به ۸:۳۰ منجر به بالا رفتن نمره ی دانش آموزان در شماری از درس ها شده است.
بی خوابی در حافظه ی کوتاه مدت نیز بی تاثیر نیست. با توجه به اینکه حافظه کوتاه مدت بخشی از چرخه ی یادگیری است، از این رو بی خوابی می تواند تاثیر شگرفی روی توانایی افراد برای به یاد آوردن کلماتی داشته باشد که روز پیش آن را به حافظه ی خود سپرده‌اند.

چاقی
افرادی که دچار اختلالات خواب هستند وبه میزان کافی نمی خوابند، دچار اختلالات هورمونی شده ودر نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند.
هرچند در زمان بیداربودن می‌توان کالری بیشتری را سوزاند اما این میزان کالری سوخته شده در برابر حجم بیشتری از کالری ها که پس از خوردن غذا وارد بدن می شوند، تاثیری ندارد.

مشکلات بینایی
کم خوابی می تواند مشکلاتی در بینایی افراد ایجاد کند که از جمله ی آن می توان به ایجاد دید تونلی، دوبینی وتار شدن بینایی اشاره کرد.
میزان بی خوابی رابطه ی مستقیمی با اختلالات بینایی دارد به طوری که هرچه میزان بی خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر شده ودر نتیجه مشکلات زیادی برای فرد مورد نظر پیش می آید.
همچنین امکان ایجاد توهم آشکارنیز در افراد کم خواب وجود دارد.

افزایش بیماری قلبی
دانشمندان با تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که با بیدار ماندن افراد برای بیش از ۸۸ ساعت، فشار خون افزایش می یابد. براساس یافته‌های محققان افرادی که در شبانه روز ۴ ساعت می خوابند در مقایسه با افرادی که ۸ ساعت می خوابند، ضربان قلب بالاتری دارند. غلظت پروتئین واکنشی نوع C که یکی از علامت های ابتلا به بیماری‌های قلبی است در افرادی که کم خواب هستند، بیش از سایرین به چشم می خورد.

کند شدن سرعت عمل
سرعت عمل افراد در اثر بی خوابی تحت تاثیر قرار می گیرد. محققان دو گروه از دانشجویان را مورد آزمایش قرار داده اند بطوریکه تست هایی را در رابطه با تصمیم گیری سریع به عمل
آورده اند.
با این تفاوت که یکی از دو گروه در میان تست خوابیده اند ولی گروه دیگر این اجازه را نداشته اند.
نتیجه ی تست گویای این موضوع است که افرادی که خوابیده اند به شکل بهتری به سوالات پاسخ داده اند. این تست در مورد ورزشکاران نیز انجام شده است.
آسیب پذیری در مقابل بیماری‌ها
سازمان دفاعی بدن وظیفه ی مبارزه با انواع باکتری ها وبه بیان بهتر میکروارگانیسم ها را دارد، به طوریکه حتی در صورت زخمی شدن نقطه ای از بدن وایجاد زخم، سیستم دفاعی قادر است از نفوذ میکروب ها به بدن از ناحیه آسیب دیده وایجاد عفونت جلوگیری کند. حال در صورت بی خوابی حتی برای یک شب، سیستم دفاعی بدن به
اندازه ای ضعیف می شود که تا حدودی قدرت آن برای مبارزه با میکروارگانیسم از بین می رود.

زیاد شدن غیر عادی ادرار
زمانی که انسان به خواب می رود، سیسیتم ادرار در بدن فرآیند آرام تری را در پیش می گیرد واز این روست که افراد در هنگام خواب نیازی به استفاده از سرویس های بهداشتی ندارند.اما زمانی که فردی در طول شب بیدار
می ماند خبری ازاین فرآیند آرام ادرارنیست. دانشمندان چنین وضعیتی را تولید بیش از حد ادرار شبانه می نامند. این موضوع عاملی برای شب ادراری در برخی کودکان وحتی بزرگسالان است.

عدم تمرکز وحواس پرتی
انجام اموراتی نظیر مطالعه یا گوش دادن به توضیحات استاد در کلاس درس که نیازمند تمرکز است، به خواب فرد بستگی مستقیمی دارد. دانشمندان روی این موضوع تاکید دارند که در صورت بی خوابی افراد باید در انتظار مشکلاتی نظیر نبود تمرکز وحواس پرتی باشند. در صورت بی خوابی فرد در کسری از ثانیه به حالتی وارد می شود که نمی توان آن را خواب یا بیدار عنوان کرد.

تولید نشدن واکسن وبالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری
محرک های موجود در بدن
آنتی بادی هایی را برای مبارزه با ویروسهای خاصی تولید می کنند. در صورت عدم خواب کافی سیستم دفاعی بدن دچار مشکل شده وبه خوبی کار نمی کند. در تحقیقات مشاهده شده که بی خوابی تاثیری در روند ایجاد آنتی بادی ندارد وبنابراین بی خوابی فقط می تواند در مورد بیماری های خاصی تاثیر گذار باشد.

اختلال در تکلم
بی خوابی تاثیر شگرفی روی نحوه حرف زدن افراد دارد، به طوریکه در طول یک آزمایش افرادی که ۳۶ ساعت بیدار نگه داشته شده اند، به صورت متمادی از واژه های تکراری وجملات کلیشه ای استفاده کرده اند. همچنین این افراد با تن صدای ثابت وبه صورت بسیار آرام وتقریبا نامفهوم کلمات را ادا می کردند.

سرماخوردگی
افرادی که در اغلب روزها احساس سرما کرده ودوست دارند تا کنج گرمی را برای رسیدن به آرامش پیدا کنند، شاید به اندازه ی کافی نمی خوابند. یافته‌های محققان نشان می دهد افرادی که به اندازه ی کافی نمی خوابند از دیگران که خواب کافی دارند، در معرض سرماخوردگی قرار دارند.

مشکلات سیستم گوارشی
اختلالات خواب علائم بیماری التهاب روده را افزایش می دهد. در صورتی که کم خوابی به صورت مداوم تکرار شود، سندروم التهاب روده شدیدتر می شود. همچنین افرادی که از بیماری کرون رنج می برند، در صورت بی خوابی دوبرابر سایر افراد در معرض خطر عود کردن این سندروم در مقایسه با افراد عادی قرار دارند.

افزایش تصادفات رانندگی
رانندگی در حالت خواب آلودگی به اندازه ی رانندگی در زمان استفاده از مشروبات الکلی خطرناک است و از این‌رو توصیه می شود رانندگان در صورت
بی خوابی اقدام به رانندگی نکنند. خوابیدن در هنگام رانندگی به دلیل خیرگی وثابت بودن وضعیت راننده امری معمول است که این موضوع خطر تصادف را افزایش می دهد.

درد
افرادی که از مشکلاتی نظیر دردهای مزمن رنج می برند، معمولا
نمی توانند به اندازه ی کافی بخوابند، چرا که درد نقطه ای از بدن در زمان خواب، وی را بیدار می کند. بی خوابی می تواند باعث افزایش درد درافراد شود. در صورت بیدار ماندن مقاومت فرد در برابر دردهای ایجاد شده کمتر شده ودر نتیجه فرد مورد نظر کمتر از پیش قادر است تا محرک های درد را تحمل کند.

ابتلا به دیابت
بیدار ماندن در ساعاتی که بدن براساس ساز وکارش برای خوابیدن وکاهش متابولیسم آماده می شود، در صورت استمرار می تواند منجر به ایجاد مقاومت در برابر انسولین ودر نتیجه مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دوم شود. تغییرات برای بالا بردن میزان خواب افراد خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می دهد.

به هم ریختگی
افرادی که دچار بی خوابی هستند، در شرایط آرمانی خود به سر نمی برند. تحقیقات صورت گرفته حاکی از این موضوع است، جراحانی که کمتراز سایرین می خوابند، ۲۰ تا۳۲ درصد بیشتر دچار اشتباه می شوند.

سرطان
می توان انتظار داشت که شانس ابتلا به انواع سرطان ها با استمرار بی‌خوابی افزایش یابد. تحقیقات اولیه دانشمندان با تایید این موضوع ، خطر ابتلا به سرطان هایی نظیر پستان و
روده ی بزرگ را درافرادی که دچار اختلالات خواب هستند بالا عنوان کرده اند.

مشکلات حافظه
اختلال خواب در افراد سالخورده می تواند ساختار حافظه ی بلند مدت را در این افراد تغییر دهد. همچنین مشکلاتی نیز در حافظه ی مرتبط با خواب در جوانان رویت شده که دچار کمبود خواب هستند. افرادی که بیشتر می خوابند دچار فراموشی کمتری شده وحافظه ی آن ها بهتر عمل می کند. کم خوابی نشانه های آلزایمر را در افراد تقویت می کند.

اختلالات ژنتیکی
کم خوابی باعث اختلال در عملکرد ژن های بدن انسان می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته فردی که در طول یک هفته هر شب کمتر از ۶ ساعت بخوابد، عملکرد بیش از ۷۰۰ ژن او مختل می شود. از جمله ژن های مورد نظر
می توان به مواردی اشاره کرد که رابطه مستقیمی با سیستم حفاظتی بدن دارند.

ناخشنودی وافسردگی
تحقیقات نشان می دهد که
کم خوابی تاثیربه سزایی در افسردگی افراد دارد. افراد مبتلا به بی خوابی دو برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

مرگ
بسیاری از بیماری ها ریشه در
کم خوابی وکاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادی که روزانه کمتر از ۷ تا۸ ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بیان بهتر خوابیدن کمتراز میزان توصیه شده شانس مرگ را در سنین پایین تر افزایش می دهد.


    مطالب مرتبط
    نظر دهید

    نظر دهید